Frederikshavn bedding er det yngste af de fire træskibsværfter som har eksisteret i Frederikshavn. Værftet blev startet af Morten Rasmus Mortensen i
1904.
Han var født i Bangsbostrand, i dag den sydlige del af Frederikshavn, den 8.
august 1880. Han blev udlært som skibsbygger hos Harald Valdemar Buhl og
kom senere til orlogsværftet, hvor han lærte konstruktion og blev
skibsbygmester i 1904. 24 år gammel vendte han hjem til Frederikshavn og søgte den 24. maj 1904 om et lejemål på havnen, 20 alen bredt og 12 alen langt, hvor han kunne bygge skibe op til 66 favne. Allerede inden han opførte sit første
skibsbyggeri i Gammelhavn var han begyndt at bygge mindre klinkbyggede
skibe i Bangsbostrand enten på Saltebakken eller på Havmarken ved Sofievej.
Værftet udvides adskillige gange inden det flyttes til den nye ophalingsplads op
også
årene
mod Frederikshavn Kirke i 1910. Dette areal udvides også op gennem rene
frem til M.R. Mortensens død i 1948
Ved M.R. Mortensens død i 1948 overtager sønnerne Olaf og Poul Mortensen
værftetog driver det frem til 1979.
1 1952 vedtages det at bygge en helt ny fiskerihavn i Frederikshavn. Denne står færdig i 1956 og de tre gamle træskibsbyggerier flytter frem til 1960 ind på det
nye areal i fiskerihavnen. Hjørne & Jacobsen der var blevet overtaget af B&W
Alpha Diesel fik den nordligste plads, mens Brink & Sørensen der havde
overtaget Jens Nicolai Olsens skibsbyggeri fik den sydlige plads og brødrene Mortensen fik den mellemste plads.
På den nye Placering på Langerak opførtes op til 1960 en helt ny bygning med maskinværksted, lager og skibsbyggeri i stuen og kontor, lejlighed og
badefaciliteter på første sal. Desuden blev det gamle træværksted med den nu
over 100 år gamle stoksav flyttet fra den gamle til den nye placering.
Som helhed skønnes værftet at være bevaringsværdigt ud fra en kulturhistorisk
målestok. I det der findes bygninger og maskiner som dækker hele perioden fra
værftets start i 1904 med alle udviklinger fra træ- til metalbyggede skibe. Der
ligger også en bevaringsværdi i, at værftet stadigt fungerer som
reparationsværft. Såvel maskiner som beddinger fungerer stadigt og anvendes
af det foreningsejede værfts medlemmer til vedligeholdelse af ejerforeningernes skibe.
Værftet er også vigtigt at bevare fordi det er det sidste håndværksmæssigt
drevne træskibsværft i den by som om nogen var drivkraften i det højt
specialiserede rødspættefiskeri i Kattegat og i Nordsøen.